Friday, July 31, 2009

Tentara Nigeria Menyerbu Masjid Kumpulan Islam



Angkatan tentera Nigeria menyerbu sebuah masjid yang menempatkan anggota militan Islam dan menembak sekurang kurang nya 100 orang anggota kumpulan tersebut.

Anggota kumpulan yang dikenali sebagai 'Boko Haram' itu beberapa hari terakhir melakukan beberapa tindakan yang menyebabkan ratusan orang terbunuh.

Seorang wartawan Associated Press (AP) yang menyaksikan serbuan di masjid di Maiduguri itu mengirakan sekitar 50 mayat terdapat di dalam bangunan tersebut, dan 50 yang lainnya disekitar halaman. Serbuan itu dilakukan pada Rabu (29/7) malam waktu tempatan, setelah beberapa malam sebelumnya berlaku rusuhan di utara kota Maiduguri.

Ramai anggota militan itu kini melarikan diri setelah mendapat tindak balas dari tentara Nigeria. Namun, di sepanjang jalan dalam pelarian itu mereka menyerang terus pos-pos kawalan pihak polis. Kumpulan Boko Haram yang disebut juga dengan nama "Taliban" itu ingin menggulingkan pemerintah dan mau menerapkan hukum Islam di seluruh negeri.

Panglima pasukan Nigeria, Mayor Jenderal Saleh Maina, mengatakan, wakil pimpinan militan itu telah terbunuh, Rabu, dalam sebuah pengeboman yang berlanjutan se hingga malam rabu. Namun begitu ketua kumpulan di bawah pimpinan Mohammed Yusuf di percayai telah melarikan diri bersama dengan sekitar 300 orang pengikutnya.

Jurucakap tentara Nigeria, Chris Olukolade, berkata kepada BBC peraturan sekarang telah dipulihkan di Maiduguri. Orang ramai sudah dapat kembali bekerja semula dan keadaan agak terkawal.

Dalam siri keganasan selama empat hari itu, sejak penyerbuan lebih kurang 1000 orang anggota militan ke pos kawalan dan pejabat pejabat kerajaan di beberapa bandar di utara Nigeria, lebih kurang 300 orang telah terbunuh. Presiden Nigeria Umaru Yar'Adua telah memerintahkan pasukan keamanan negara itu mengambil langkah-langkah yang perlu untuk mengawal dan menangkis rusuhan dari mereka..

Pasukan keselamatan telah membanjiri Maiduguri dan mulai mengusir anggota militan tersebut pada hari Rabu. Rusuhan bermula di daerah Bauchi pada hari Minggu, lalu merebak ke daerah daerah yang lain.

Syariah Islam telah diterapkan secara meluas di utara Nigeria, tetapi sejauh ini tidak ada sejarah yang di lapurkan ianya berkait dengan Al Qaeda di wilayah itu. Nigeria berpenduduk 150 juta orang dan terbahagi hampir se imbang antara penduduk Muslim di utara dan Kristian di selatan.

- ref:kompas/editor307

0 comments:

Post a Comment

 
Powered by Blogger